
Wat is een moat?
Moat is het Engelse woord voor slotgracht. Maar wat heeft een slotgracht met beleggen te
Een life cycle van een bedrijf laat de verschillende stadia zien die een bedrijf doorgaat vanaf het moment van oprichting tot zijn uiteindelijke beëindiging. Je kunt het vergelijken met de levensloop van een mens. Je wordt geboren, groeit op, wordt volwassen, ouder en uiteindelijk overlijd je. Zoals dit voor elk mensen geldt, geldt dit ook voor ieder bedrijf. Hieronder zie je de 4 stadia die een bedrijf globaal doormaakt.
De exacte namen van de stadia kunnen hier en daar verschillen. We bespreken elk stadium en wat de karakteristieken zijn van een bedrijf in dat stadium.
Dit is het beginstadium van het bedrijf, waarin het idee wordt ontwikkeld en de onderneming wordt opgericht. Het bedrijf zoekt naar kansen, ontwikkelt zijn producten of diensten en probeert de markt te betreden. In deze fase is het bedrijf meestal bezig met het aantrekken van investeerders, het opbouwen van klanten en het verkrijgen van een stabiele basis. Zoals je ziet is de omzet in deze fase nog erg laag.
Als het bedrijf succesvol is in de introductiefase, gaat het door naar de groeifase. In deze fase ziet het bedrijf een snellere toename van de omzet. Het bedrijf breidt zijn klantenbestand uit, vergroot zijn marktaandeel en verkent nieuwe markten. Er kan behoefte zijn aan extra financiering om de groei te ondersteunen, en het bedrijf kan ook beginnen met het aannemen van meer personeel en het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten.
In de volwassenfase heeft het bedrijf zijn volledige groeipotentieel bereikt. Het bedrijf heeft een gevestigde marktpositie, een trouwe klantenkring en stabiele inkomsten. De nadruk verschuift van groei naar het behouden van marktaandeel en winstgevendheid. Het bedrijf kan zich richten op het verbeteren van efficiëntie, het vergroten van de klanttevredenheid en het uitbreiden van zijn productlijn. Vaak gaan bedrijven in deze fase dividend uitkeren.
Op een gegeven moment kan een bedrijf te maken krijgen met uitdagingen, zoals veranderende marktomstandigheden, nieuwe concurrentie of interne problemen. Als het bedrijf niet succesvol kan herstellen, kan het worden geconfronteerd met een terugtrekkings- of afsluitingsfase. Dit kan betekenen dat het bedrijf wordt geliquideerd, verkocht of op een andere manier wordt beëindigd.
Elk bedrijf doorloopt deze 4 stadia, maar de levensloop kan er per bedrijf totaal anders uitzien. Zo is het ene bedrijf tientallen jaren volwassen en het andere slechts zeer kort. Ook zijn er bedrijven die van de volwassenfase een stap terug doen naar de groeifase, door bijvoorbeeld een nieuwe innovatie. Meta, het moederbedrijf van onder andere Facebook en Instagram, is hier een voorbeeld van. Ze waren volwassen in de social media wereld, met een aantal krachtige platforms die doorontwikkeld waren en een stabiele inkomstenbron genereerden. Nu richten ze zich op een heel andere tak van sport, namelijk de metaverse. Hier moeten ze opnieuw marktaandeel veroveren en met innovaties komen, wat veel geld kost.
Weten in welke fase van de life cycle een bedrijf zit is zeer belangrijke informatie die je mee moet nemen in je analyse. De fase bepalen is belangrijk om de volgende redenen:
De life cycle van een bedrijf geeft aan in welk stadium een bedrijf zit van oprichting tot neergang. Dit is belangrijke informatie bij het analyseren van een bedrijf.
Moat is het Engelse woord voor slotgracht. Maar wat heeft een slotgracht met beleggen te
De loon-prijsspiraal is een begrip dat je in tijden van hoge inflatie vaak voorbij hoort
De belangrijkste factor die bepaalt of een bedrijf succesvol gaat zijn, is kapitaalallocatie. Met andere
Je verdient geld op de beurs als de koers van je aandelen stijgen en je