Waarom moet je kijken naar de life cycle van een bedrijf?

Een oma en kindje verzorgen een plant
Een bedrijf waar je in gaat investeren is continu in beweging. Het maakt net als de mens een ontwikkeling door, van jong naar volwassen. Dit noemen we de life cycle of de levenscyclus van een bedrijf. Hoe dit precies in elkaar zit en waarom dit belangrijk is om naar te kijken, lees je hier.

Wat is een life cycle?

Een life cycle van een bedrijf laat de verschillende stadia zien die een bedrijf doorgaat vanaf het moment van oprichting tot zijn uiteindelijke beëindiging. Je kunt het vergelijken met de levensloop van een mens. Je wordt geboren, groeit op, wordt volwassen, ouder en uiteindelijk overlijd je. Zoals dit voor elk mensen geldt, geldt dit ook voor ieder bedrijf. Hieronder zie je de 4 stadia die een bedrijf globaal doormaakt.

Levenscyclus van een bedrijf

De exacte namen van de stadia kunnen hier en daar verschillen. We bespreken elk stadium en wat de karakteristieken zijn van een bedrijf in dat stadium.

Introductiefase

Dit is het beginstadium van het bedrijf, waarin het idee wordt ontwikkeld en de onderneming wordt opgericht. Het bedrijf zoekt naar kansen, ontwikkelt zijn producten of diensten en probeert de markt te betreden. In deze fase is het bedrijf meestal bezig met het aantrekken van investeerders, het opbouwen van klanten en het verkrijgen van een stabiele basis. Zoals je ziet is de omzet in deze fase nog erg laag.

Groeifase

Als het bedrijf succesvol is in de introductiefase, gaat het door naar de groeifase. In deze fase ziet het bedrijf een snellere toename van de omzet. Het bedrijf breidt zijn klantenbestand uit, vergroot zijn marktaandeel en verkent nieuwe markten. Er kan behoefte zijn aan extra financiering om de groei te ondersteunen, en het bedrijf kan ook beginnen met het aannemen van meer personeel en het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten.

Volwassenfase

In de volwassenfase heeft het bedrijf zijn volledige groeipotentieel bereikt. Het bedrijf heeft een gevestigde marktpositie, een trouwe klantenkring en stabiele inkomsten. De nadruk verschuift van groei naar het behouden van marktaandeel en winstgevendheid. Het bedrijf kan zich richten op het verbeteren van efficiëntie, het vergroten van de klanttevredenheid en het uitbreiden van zijn productlijn. Vaak gaan bedrijven in deze fase dividend uitkeren.

Neergangfase

Op een gegeven moment kan een bedrijf te maken krijgen met uitdagingen, zoals veranderende marktomstandigheden, nieuwe concurrentie of interne problemen. Als het bedrijf niet succesvol kan herstellen, kan het worden geconfronteerd met een terugtrekkings- of afsluitingsfase. Dit kan betekenen dat het bedrijf wordt geliquideerd, verkocht of op een andere manier wordt beëindigd.

Niet voor elk bedrijf exact hetzelfde

Elk bedrijf doorloopt deze 4 stadia, maar de levensloop kan er per bedrijf totaal anders uitzien. Zo is het ene bedrijf tientallen jaren volwassen en het andere slechts zeer kort. Ook zijn er bedrijven die van de volwassenfase een stap terug doen naar de groeifase, door bijvoorbeeld een nieuwe innovatie. Meta, het moederbedrijf van onder andere Facebook en Instagram, is hier een voorbeeld van. Ze waren volwassen in de social media wereld, met een aantal krachtige platforms die doorontwikkeld waren en een stabiele inkomstenbron genereerden. Nu richten ze zich op een heel andere tak van sport, namelijk de metaverse. Hier moeten ze opnieuw marktaandeel veroveren en met innovaties komen, wat veel geld kost.

Waarom is dit belangrijk?

Weten in welke fase van de life cycle een bedrijf zit is zeer belangrijke informatie die je mee moet nemen in je analyse. De fase bepalen is belangrijk om de volgende redenen:

  • Risico: de verschillende fases brengen verschillende risico’s met zich mee. Een bedrijf in de volwassenfase is veel stabieler dan een bedrijf dat nog in de introductiefase zit. Als je defensief wil beleggen, is een bedrijf in de introductiefase misschien geen goede optie.
  • Waardering: als je een bedrijf gaat waarderen is het zeer belangrijk om de fase in de levenscyclus mee te nemen. Een bedrijf in de groeifase heeft een veel groter groeipotentieel, waardoor je er misschien iets meer voor zou willen betalen. Er ligt immers mogelijk meer winst in het verschiet.
  • Bestaat het bedrijf over 5 jaar nog?: een bedrijf dat op dit moment nog mooie cijfers overlegt, kan over een aantal jaar van de kaart geveegd zijn. Een autobouwer die niet meegaat in de energietransitie en benzineauto’s blijft maken, kan dit jaar nog een recordomzet draaien. Je kunt je afvragen of dat over 5 jaar nog steeds zo is. Bekijk dus of het product of dienst niet in de neergangfase zit.

Kortom

De life cycle van een bedrijf geeft aan in welk stadium een bedrijf zit van oprichting tot neergang. Dit is belangrijke informatie bij het analyseren van een bedrijf.

Meer kennis

Geverifieerd door MonsterInsights